اخبار

6 کاربرد مهم بوتیل گلیکول

6 کاربرد مهم بوتیل گلیکول

بوتیل گلیکول چیست؟

بوتیل گلیکول (به انگلیسی: Butyl Glycol) که به صورت مایع بی‌رنگ و بدون بو است. یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی C6H14O2 و وزن مولکولی 118.17 گرم بر مول است و فرمول شیمیایی آن C4H9OH یا HO(CH2)4OH است.

این ترکیب شیمیایی دارای خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به فردی است که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از جمله صنایع نفت، پلاستیک، رنگ، رزین، دارو، آرایشی و بهداشتی، تولید مواد شوینده، چسب، قیر و... به عنوان ماده حل کننده، خنثی‌ کننده، ترکیب کننده، ضد‌یخ و ضد عفونی کننده استفاده می‌شود.

بوتیل گلیکول به دلیل خواص حل کنندگی، در تهیه رنگ‌های روغنی و آکریلیک، پوشش‌های چوب، رزین‌های استر، پلاستیسول‌ها و... به عنوان حلال استفاده می‌شود. همچنین در تهیه مواد شوینده و به عنوان ماده خنثی‌ کننده در صنایع مختلف به کار می‌رود.

این ماده شیمیایی به دلیل خواص ضد یخ و ضد عفونی کنندگی، در ترکیب با آب به عنوان ضد یخ در انواع مختلف موتور و خودرو، هواپیما، قایق، و... استفاده می‌شود.

بوتیل گلیکول یا بوتیل گلایکول با نام‌های دیگری همچون 1,3-butanediol، butane-1,3-diol، 1,3-dihydroxybutane، 1,3-butylene glycol، 1,3-BG، و 1,3-dihydroxybutane-2,4 شناخته می‌شود. این نام‌ها به صورت متقابل در صنایع و کاربردهای مختلف به جای بوتیل گلیکول استفاده می‌شوند.

dihydroxybutane چون بسیار سمّی است، باید با احتیاط و با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

مشتری گرامی، شما می توانید درخواست قیمت مواد و کالاهای موردنظر خود را در ساعات اداری با بخش فروش شرکت و یا  از طریق راه های ارتباطی زیر ارسال نمایید.

همراه / شبکه های اجتماعی

 ۰۹۱۰۸۰۸۵۰۳۲- ۰۹۳۰۱۲۴۳۰۶۲

تلفن

تلفن

۸۸۵۵۷۶۷۲ -۸۸۷۰۱۳۸۱ -۸۸۷۰۰۶۱۳ (021)

6 کاربرد مهم بوتیل گلیکول در صنایع مختلف:

بوتیل گلایکول در صنایع مختلف به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فردش به کار می‌رود. در زیر برای هر صنعتی یک مثال از کاربرد بوتیل گلیکول آورده شده است.

  1. صنایع داروسازی: به عنوان یک حلال مطمئن و مؤثر در تولید انواع داروها استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی به خوبی با مواد دیگر مخلوط می‌شود و از افتادن رسوب جلوگیری می‌کند.
  2. صنایع الکل: به عنوان یک ماده کمکی در تولید الکل‌های مختلف، مانند اتانول، متانول و پروپانول استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی به خوبی با الکل‌ها مخلوط می‌شود و بهبود خواص آنها را فراهم می‌کند.
  3. صنایع چسب: به عنوان یک ماده مهم در تولید انواع چسب‌ها، مانند چسب‌های پلی وینیل استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی بهبود خواص چسب‌ها را فراهم می‌کند و به افزایش ماندگاری آنها کمک می‌کند.
  4. صنایع رنگ: به عنوان یک ماده حل کننده در تولید رنگ‌های مختلف، مانند رنگ‌های روغنی و آکریلیک استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی باعث بهبود خواص رنگ‌ها می‌شود و به دلیل داشتن خواص حل کنندگی خوب، برای تولید رنگ‌های دائمی و مقاوم در برابر رطوبت و حرارت به کار می‌رود.
  5. صنایع شیشه‌سازی: به عنوان یک ماده کمکی در تولید شیشه‌های مختلف، مانند شیشه‌های لامینه، شیشه‌های سفید و شفاف استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی باعث بهبود خواص شیشه‌ها می‌شود و به کاهش وزن شیشه و افزایش شفافیت آنها کمک می‌کند.
  6. صنایع رزین: به عنوان یک ماده کوسه‌گیر و حل کننده در تولید رزین‌های مختلف، مانند رزین‌های استری و پلی‌استری استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی باعث بهبود خواص رزین‌ها می‌شود و به افزایش ماندگاری و مقاومت آنها در برابر شرایط مختلف کمک می‌کند.

این ترکیب شیمیایی در صنایع دیگری نیز مانند صنایع خودروسازی، صنایع مواد شوینده و بهداشتی، صنایع پلاستیک و… به کار می‌رود.

خواص شیمیایی و فیزیکی بوتیل گلیکول:

  • فرمول مولکولی: C6H14O2 / CH3(CH2)2CH2OCH2CH2OH
  • شماره Cas: 111-76-2
  • جرم مولکولی: 118.176 g/mol1
  • نقطه اشتعال: 153 درجه فارنهایت / 67 درجه سانتیگراد
  • نقطه جوش: 340 درجه فارنهایت / 171 درجه سانتیگراد
  • نقطه ذوب: -107 درجه فارنهایت / -77 درجه سانتیگراد
  • فشار بخار: 0.76 میلی متر جیوه در 68 درجه فارنهایت
  • حلالیت در آب: ≥ 100 میلی گرم در میلی لیتر (72 درجه فارنهایت)
  • چگالی: 0.90 گرم بر سانتی متر مکعب
  • Log P: 0.83

سلامت و ایمنی:

بوتیل گلیکول در شرایط معمول استفاده، در سلامتی انسان تأثیر منفی ندارد. با این حال، همانند هر ترکیب شیمیایی دیگری، در صورت استفاده نادرست یا در شرایط نامناسب، ممکن است خطراتی برای سلامتی ایجاد کند. برای مثال، تماس مستقیم با پوست بوتیل گلیکول می‌تواند تحریک پوستی و التهابی ایجاد کند و در صورت بلعیدن تصادفی ممکن است عوارض دستگاه گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را ایجاد کند.

همچنین، برای استفاده از این ماده در صنایع مختلف، ایمنی و محافظت از کارگران و افرادی که با آن در تماس هستند بسیار مهم است. در این صنایع، از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک و ماسک استفاده می‌شود تا از تماس مستقیم جلوگیری شود.

6 کاربرد مهم بوتیل گلیکول

مشتری گرامی، شما می توانید درخواست قیمت مواد شیمیایی آزمایشگاهی و کالاهای موردنظر خود را در ساعات اداری با بخش فروش شرکت و یا  از طریق راه های ارتباطی زیر ارسال نمایید.

همراه / شبکه های اجتماعی

 ۰۹۱۰۸۰۸۵۰۳۲- ۰۹۳۰۱۲۴۳۰۶۲

تلفن

تلفن

۸۸۵۵۷۶۷۲ -۸۸۷۰۱۳۸۱ -۸۸۷۰۰۶۱۳ (021)